Το θέμα της φιλαναγνωσίας δεν ήταν από τα αναμενόμενα, ενώ η σύνταξη του θέματος Δ ήταν κάπως ασαφής, όπως ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αναστασία Βρεττού, φιλόλογος, καθηγήτρια στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Αγίου Δημητρίου.
Ήταν αρκετά απαιτητικό και δύσκολο, για αυτή τη γενιά, καθώς λίγα παιδιά ασχολούνται με τη λογοτεχνία,
Όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ): «1)Η θεματική ενότητα του «Βιβλίου» εντάσσεται στα διδακτέα θέματα των μικρότερων τάξεων του λυκείου, ενώ, ταυτόχρονα, συνδέεται και με την προτροπή της φιλαναγνωσίας σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Παρόλα αυτά, ο συνδυασμός των κειμένων και των ερωτημάτων με την ειδική ενότητα της ποίησης προκαλεί δυσκολίες στην ανάπτυξη τόσο του λογοτεχνικού ερωτήματος, όσο και των επιμέρους αναφορών σε αυτήν. Όσον αφορά στις λεξιλογικές ασκήσεις, αυτές αντλούνται με σχετική ευκολία μέσα από τα κείμενα, αλλά χρειάζεται προσοχή από τους μαθητές τόσο στο ερώτημα «ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ» (Β1), επειδή απαιτούνται αναφορές και στα δύο κείμενα, όσο και στα ερωτήματα που αφορούν τη στίξη και τα σχήματα λόγου (Β2.α), καθώς είναι επιβεβλημένες ακριβείς αναφορές.
Το θέμα της έκθεσης απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, διότι ο κάθε μαθητής/τρια είναι ανάγκη να υποστηρίξει με προσωπικά επιχειρήματα τη στάση του απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων. Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων θέμα, που απευθύνεται σε κατάλληλα προετοιμασμένους μαθητές.
2) Στην προσπάθειά μας να καλύψουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα προσεγγίσεων, αναφέρουμε και τις δύο συμπεριφορές γνωρίζοντας ότι οι μαθητές μπορούν να επιδείξουν είτε αρνητική στάση απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων, είτε φιλαναγνωσία.»
Το θέμα της φιλαναγνωσίας δεν ήταν από τα αναμενόμενα, ενώ η σύνταξη του θέματος Δ ήταν κάπως ασαφής, όπως ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Αναστασία Βρεττού, φιλόλογος, καθηγήτρια στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Αγίου Δημητρίου. «Ήταν αρκετά απαιτητικό και δύσκολο, για αυτή τη γενιά, καθώς λίγα παιδιά ασχολούνται με τη λογοτεχνία», σημείωσε η κ. Βρεττού και πρόσθεσε ότι θα υπάρξει δυσκολία συσχέτισης της ανάγνωσης βιβλίων και του προσωπικού χρόνου, αλλά και της χρήσης του κατάλληλου επικοινωνιακού πλαισίου, με το οποίο θα πρέπει να δομήσουν το κείμενό τους.
Σημειώνεται, ότι το κείμενο που θα πρέπει να αναπτύξουν μέσα σε 350 λέξεις το πολύ, θα πρέπει να αντανακλά την προσωπική τους εμπειρία και να έχει τη μορφή κειμένου του οποίου θα γινόταν ανάρτηση στο ιστολόγιο του σχολείου τους.
Επιπλέον, το θέμα της έκθεσης, αλλά και οι ερωτήσεις στις οποίες κλήθηκαν να απαντήσουν οι υποψήφιοι βασίστηκαν σε τρία κείμενα. Το πρώτο, ήταν ένα διασκευασμένο κείμενο του συγγραέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη που έχει δημοσιευθεί στον ημερήσιο Τύπο. Το δεύτερο ήταν ένα δοκίμιο του συγγραφέα, μεταφραστή και εκδότη Κώστα Ε. Τσιρόπουλου, το κείμενο «Γράφειν», που ανήκει στη συλλογή δοκιμίων «Η Μόνωση ως Συνομιλία» (2003). Το τρίτο ήταν ποίημα του Τίτου Πατρίκιου από τη συλλογή «Σε βρίσκει η ποίηση» (2012).
Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Βρεττού, τα θέματα Α, Β και Γ ήταν σαφή και αναμενόμενα και λογικά δεν θα δυσκολέψουν τους υποψηφίους.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΓΕΛ θα συνεχιστούν την Τετάρτη (17/6), με την εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών) και των Μαθηματικά (Ομάδες Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Αύριο, Τρίτη 16 Ιουνίου, οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα αρχίσουν και για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ με το μάθημα των Νέων Ελληνικών (Γενικής Παιδείας).
Αν και δεν υπάρχει υποχρεωτικά σύνδεση των θεμάτων με την επικαιρότητα, φέτος η σύνδεση είναι αισθητή. Το θέμα της έκθεσης αφορά στο «βιβλίο» ως επιλογή για την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου. Οπότε, την πρώτη χρονιά που συνεξετάζεται το μάθημα της Λογοτεχνίας, μόνο έκπληξη δεν συνιστά η επιλογή του «βιβλίου» ως θεματική ενότητα. Επίσης, φέτος που οι υποψήφιοι κλήθηκαν λόγω «καραντίνας» να διαχειριστούν τον χρόνο τους δημιουργικά, η επιλογή ενός καλού βιβλίου ανήκε στις προτάσεις προς τα παιδιά.
Τα θέματα είναι σε πλήρη συμφωνία με την γραμμή των πρότυπων διαγωνισμάτων που είχε δώσει το Υπουργείο. Επομένως, η επιλογή τριών κειμένων, οι εκφωνήσεις των ασκήσεων, η «εναλλακτική» εκδοχή περίληψης, αλλά και το όριο των 350 λέξεων για την έκθεση, δεν προκαλούν καμία έκπληξη. Στο θέμα της έκθεσης, οι μαθητές καλούνται να καταθέσουν τις απόψεις τους σε πιο εμπειρικό – βιωματικό ύφος, όπως επίσης είχε προταθεί φέτος.
Υλικό για την επιχειρηματολογία προκύπτει και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου, από τις ενότητες που αφορούν στο βιβλίο, αλλά και στον ελεύθερο χρόνο και την αξιοποίησή του. Το 2009 ήταν η τελευταία χρονιά που είχε ζητηθεί ξανά από τους υποψηφίους του Γενικού Λυκείου να γράψουν έκθεση για το «βιβλίο».
Ως προς τα θέματα των παιδιών που διαγωνίζονται με το παλαιό σύστημα, οι εκφωνήσεις των ασκήσεων ακολουθούν την «γραμμή» των προηγούμενων ετών, τόσο ως προς τις ασκήσεις, όσο και το θέμα της έκθεσης. Και εδώ το θέμα αφορά στο «βιβλίο» και μάλιστα ακολουθεί την προσφιλή επιλογή της επιτροπής για το Β’ ερώτημα, που συνδέει την εκάστοτε κεντρική έννοια (εδώ «βιβλίο») με το σχολείο και την εκπαίδευση.
Ευχόμαστε επιτυχία στα παιδιά που διαγωνίζονται και καλή συνέχεια στις εξετάσεις τους

